Keskiviikkona lennettiin Medanista Surabayaan, jossa oli treffit Merin kanssa. Surabaya on vähän Medanin kaltanen aika likanen ja liikenne on järkyttävää, joten bussiasemalta, missä oltiin sovittu tapaaminen, otettiin bussi melko nopeesti eteenpäin Probolinggoon, jossa oltiin yötä. Ostettiin hostellilta kuljetus seuraavaksi aamuksi Bromo tulivuorelle. Siinä on vierekkäin neljä tulivuorta ja muutenkin vuoristoa. Jo pelkästään kylä, josta käveltiin vuorille oli 2300m korkeudessa.

Aamulla bussi lähti matkaan 2.30, jotta ehditään kavuta vuorelle näkemään auringonnousu. Kylästä lähdettiin n. 4 aikaan kävelemään kohti näköalapaikkoja vuorelle. Oli ihan pilkkopimeetä ja melko kylmää, joten joutu olee takki ja pitkät housut jalassa. Kiivettiin n. 2.8km korkeuteen ja aurinko alko vähitellen sarastelee. Aivan uskomattoman kauniit maisemat ja ei pilven pilveä paitsi alhaalla laaksossa sellanen pieni usva kerros. Aurinko nousi ja jatkettiin vielä kohti vuoren huippua, vaikka näköalatasanteet olikin siellä alempana. Heti kun aurinko nousi tuli lämpösempi ja kiipeeminen oli muutenkin aika hikistä hommaa. Palattiin takas kylään aamupalalle, kello oli jo 7 ja oltiin ehditty olee hereillä jo aika monta tuntia :D

Aamupalan jälkeen jatkettiin Bromolle. Käveltiin n. 30 minuuttia tuhka-autiomaan läpi vuoren juurelle ja lähdettiin  kiipeämään vuorelle. Se oli vähän raskaampi urakka, koska tuhkassa kävely oli ihan kun kävelis hiekkarannalla. Oltiin myös melkosen likasia, kun tuhka tarttu joka paikkaan. Mutta kraatterin huipulla oli melkosen näköstä. Kraatteri oli aika iso ja näyttävä ja savu nousi hitaasti ylöspäin. Käveltiin kraatterin reunalla ja ihailtiin maisemia ja palattiin kylään (kunhan oltiin ensin taas poseerattu muutamissa indonesialaisten turistikuvissa, eihän kraatteri ole mitään kun kuvattavana olisi myös kolme blondia).

Jäätiin vielä toiseksi yöksi Probolinggoon, koska oltiin melko poikki kun saavuttiin takaisin. Käytiin vaan kattoo juna-aikataulut ja syömäs ja nukkumaan mentiin jo seitsemältä. Aamulla herätys oli taas jo 3.00 ja matkustettiin junalla kohti itä Javaa, josta lautalla pääsi Balille ja bussilla Denpasariin. N.15 tunnin matkustamisen jälkeen päästiin vihdoin Merille Balin Seminyakiin. Merin kämppä on melkonen 'opiskelija-asunto'. Luksuslukaali, jossa uima-allas pihalla. Muutenkin asunto on suurimmaksi osaksi tavallaan ulkona. Makuuhuoneissa on seinät joka sivulla mutta muuten tää on tällänen avonainen ja mekin Samin kanssa nukutaan tavallaan ulkona hyttysverhojen alla. Aivan ihana paikka! Ja ainiin tottakai täällä on palvelusväki...

Eilinen toivuttiin rankasta retkeilystä ja maattiin käytännössä koko päivä kämpillä, käytiin vaan syömässä (n.0,6-1,5 euroa ateria, aivan superhyvää ruokaa). Tänään lähdettiin kävelee biitsille ja käytiin uimassa ja seilailtiin vaan ympäri kujia. Tutustuttiin tähän lähialueeseen ja Legianin ja Kutan alueeseen. Ens viikolla tarkoituksena käydä surffaamassa ja torstaina lähetään viikonlopun viettoon Gilin saarille.