Fidziltä lennettiin Hong Kongiin, jossa oltiin vaan yks yö. Jätettiin suurin osa kamoista lentokentälle ja jatkettiin keskustaan, sato kaatamalla vettä ja kaikki mukana olevat kamat kastu kivasti. Fidzin jälkeen Hong Kong oli aikamoinen shokki liikennemetelin ja ihmispaljouden kanssa. Eipä juuri muuta tehty kun etittiin hostelli, joka oli aika vaikeeta, kun talossa oli ainakin 7 ja mihinkään ei löydetty sisään, ja käytiin syömässä jossain ihan huonossa mestassa. Seuraava päivä kierreltiin katuja ja koitettiin löytää jotain tolkkua toimintaan, mutta eihän siitä mitään tullu.

Lentokentälle mentiin hyvissä ajoin bussilla, mutta lento oli niin paljon myöhässä, että jatkolento Vietnamiin oltais missattu, joten ne oli säätäny meille lennon suoraan Vietnamiin myöhemmin illalla ja käski meijän palata tiskille parin tunnin päästä. Ensin ne kuitenkin kyseli meijän lipuista pois Vietnamista ja viisumeista ja vastattiin niinkuin asiat olivat: meillä ei ole viisumia eikä lippua pois Vietnamista. Venailtiin muutama tunti kahvilassa ja mentiin odottaa uudelleen Check iniä ja n. tunnin venailun jälkeen meitä lopulta alettiin ohjaa toiseen paikkaan, jossa taas jonotettiin. Lopulta meille kerrottiin ettei meitä oteta koneeseen, jos meillä ei ole lippua pois Vietnamista. Siinä vaiheessa kello oli jo melko paljon ja myöhempikin lento alko olee lähtövalmiudessa ja oltiin venailtu n. 3 tuntia. Alettiin sitten kiireessä ostaa mitä tahansa lentoa pois Vietnamista. Onneksi lentoyhtiö lopulta pienen kitinän jälkeen tuli vastaan ja myi meille palautettavat paluulennot, joista jouduttiin maksaa vaan 25 euroa per nenä. Vaan 5 tuntia säätöä saatiin tähän menee aikaa... Vietnamin päädyssä ei onneks enää mitään ongelmia.

Ho Chi Minh Cityssä otettiin taksi hotelliin ja se olikin tosi kiva ja siisti mesta rauhallisella kadulla keskellä ydintä ja yöelämää. Ho Chi Minh City eli Saigon vaikutti tosi kivalta mestalta ja tuli tuttu ja turvallinen fiilis päästä takas Aasiaan. Keskellä sekasortoa tuns olonsa melko rauhalliseks ja kotosaks. Tykättiin molemmat Saigonista, vaikka kuumuus oli aika överiä ja ilman merta se tuntu vielä kuumemmalta (mitenköhän pärjätään Laosissa...?). Kierreltiin kaduilla ja käytiin markkinoilla. Käytiin myös tutustumassa sotamuseoon, joka oli tosi vaikuttava valokuvanäyttely Vietnamin sodasta. N. 50 centin pääsymaksulla saatiin kyllä rahoille vastinetta.

Kuvassa Suomalainen lehtileike näyttelyssä

Sunnuntai iltana otettiin yöbussi Nha Trangiin. Yöbussi oli vähän eri luokkaa totutun kanssa ja luksusta oli päästä makaamaan oikeesti penkeillä ja muutenkin melko tilavissa oltavissa. Jopa Iksu sai nukuttua kerrankin.

Alla yöbussi Vietnamilaiseen tyyliin

Nha Trang onkin ollu melkonen turistirysä ja etenkin venäläisiä turisteja on melko paljon ja jotkut ravintolat mainostaa itseään ensin venäjäks ja vasta sitten englanniks (ollaan pyritty välttää niitä).Ranta on kiva ja eilen käytiin ihailee 817 rakennettua Hindutemppeliä ja mahtavaa Buddhapatsasta. Nähtiin ihan oikeetakin Vietnam meininkiä.

Iksu temppelissä

Big Buddha

Alla keva perus Vietnamin katukuvasta, vanha ompelukone ja Vietnamilainen hattu.

Tänään lähettiin aamulla snorklausretkelle. Snorkkelikamat oli melko onnettomat, mutta laivaretken tarkoituksena oli ennemminkin pitää hauskaa merellä kuin snorklata. Mm. retkellä avattiin kelluva baari mereen, jossa sitten uimarenkailla hengailtiin ja maisteltiin cocktaileja. Laivalla myös esiintyi laivan poikabändi ja aika moni kansallisuus joutui myös nousemaan lavalle ja laulamaan oman maansa tunnetun biisin. Onneksi suomalaisia biisejä ei osattu, vaikka meidän lisäksi laivalla oli toinenkin suomalaispariskunta.

Meikäläinen kelluvassa baarissa

Parasta reissulla on ollut oppia sekä itsestä että Samista "uusia" juttuja. Etenkin Samin "säätäminen" on huvittanut mua. Bussiin nouseminen, hotelliin tuleminen ja etenkin sieltä lähteminen aiheuttaa säätöoperaation, jolle mun ei auta kun nauraa. Laukun purkaminen, pakkaaminen, bussiin asettuminen, pyykkääminen, vaatteiden asettelu tai muu säätö on vaan niin huvittavaa ja mä ehin ottaa usein jo pienet torkut ennenkun Sami on lähtövalmis tai muuten vaan valmis tekee seuraavan suunnitteilla olevan asian. Samia taas huvittaa meikäläisen huonomuistisuus ja muutenkin pihalla oleminen. Huoneesta lähdettäessä meillä on selkeä suunnitelma, mitä pitää ottaa mukaan ja selvittää ja respaan päästyä oon unohtanu (tai hukannu) puolet tavaroista ja asioista joita oli tarkotus kysellä. Huoneessa vallitsee Samin tavaroiden osalta selkeä järjestys missä mikäkin on ja mun kamat taas lojuu milloin missäkin täysin epäjärjestyksessä ja hukassa.

Viimeinen kuukausi reissua jäljellä reilu viikko Vietnamia, 3 viiikkoa Laosia ja viikko Hong Kongia edessä. Seikkailu jatkuu.