Ekat pari yötä vietettiin ladossa, kun ei saanut muuta paikkaa, mutta sunnuntaina päästiin vaihtamaan Deco's Backpackeriin, joka on aika ihana! Tosi iso puutarha, josta näkymät suoraan järvelle.

Meijän lato!

Perjantaina nähtiin Ellua ja mentiin illalla sen kämpille tekee ruokaa. Ihana asunto kukkalan rinteellä, jonka ikkunoista ja parvekkeelta näkyy järvi ja tietysti vuoret. Pitkästä aikaa pääs kokkailee oikeeseen keittiöön eikä mihinkään hostellikeittiöön ja nautiskelee kodista! Hauska ilta olikin ja käytiin viel tutustumassa paikalliseen baaritarjontaan (jota muuten on näin pienessä kylässä ihan överisti) ja tutustuttiin muutamaan Ellun kaveriin täällä. Seuraavana päivänä mentiin pelailee frisbeegolffia Queenstownin puutarhaan, jossa oli myös makeet tenniskentät, Iksulle siis duunia tarjolla :D Oli kiva avaa frisbeegolfkausi jo nyt ja nauttii ihanan lämpösestä ja aurinkoisesta syysilmasta. Meillä on kyl ilmojen kans käyny niin hyvä säkä ku aurinko on paistanu melkein joka päivä Uuden-Seelannin lomalla. Tääl onki ennätyskuivakausi menossa ja farmarit toivoo jo sadetta, kun alkaa kuivuus uhata! Käytiin lauantaina myös kokeilee Queenstownin legendaarista Fergburgeria, jossa jonot on aina ulos asti. Mutta oli kyllä parhaat burgerit ja niin isot että hyvä kun syödä jaksoi eli jonottaminen oli burgerin arvoista!

Sunnuntaina nähtiin taas Ellu ja kiivettiin Gondolan huipulle ihailee maisemia. Melko jyrkkä ja pitkä nousu ja hapotti ihan hyvin jalois mut näkymät oli uskomattomat. Ja ihana taas vähä urheiluakin harrastaa! Maanantaina oltiin varattu aamusta raftingit eli koskenlaskua. Vesi on tällä hetkellä aika matalalla, joten valittiin haastavampi reitti. Onneks, koska sekään ei ollut kovin vaikea, mutta hauskaa oli. Meitä oli 5  ja vetäjä meijän veneessä ja ihanassa auringonpaisteessa jälleen päästiin ulkoilee. Vesi oli vaan 13 asteista eli märkäpuku oli melko kiva. Ensin vähän melottiin ja reenailtiin ja sitten iisissä kohtaa sai hypätä virtaan ja vaan kellua selällee eteenpäin. Se oli kyl ihan superihauskaa, mutta vesi oli niin jäätävän tuntusta kun kädet osu siihe tai kun laitto pään liian alas ja vettä meni niskasta puvun sisään :D N. tunnin iisin melonnan jälkeen alko tulee ekat laskut ja ne oliki tosi hauskoi. Muutama vene siel kellahti kumoon, mutta me selviydyttiin aika hyvin. Ja hauskaa oli!
Illal mentiin viel pelaa uudelleen frisbeetä, Ellukin halus kokeilla ja sieltä viel Ellulle tekee ruokaa ja kattoo leffaa. Tuttuja ja kotoisia asioita on välil kiva tehdä. Suurkiitos meijän emännälle :D

Hostellin puutarhasta ja Ellun kämpiltä safkaamassa

Eilen aamulla lähdettiin taas kukonlaulun aikaan liikkeelle, päämääränä Milford Sound. Bussitour oli taas perusbussitour, jossa pysähdellään vähän väliä ja ootetaan että kaikki on saanut tarpeeks monta kuvaa, mutta maisemat oli niin uskomattoman kauniita, etten mä kerranki jaksanut edes kitistä siitä. Ja jälleen sattui aurinkoa ja sinistä taivasta meidän reissulle. Jopa Milford Soundissa, jossa sataa 360 päivää vuodessa, aurinko paistoi ja lämmitti. Milford Sound on vuono, joka johtaa Tasmanian merelle asti ja oltiin ostettu veneretki siellä ja porskuteltiin veneellä avomerelle asti ja käännyttiin takas. Kauniita vesiputouksia, jotka tosin kuivuuden takia oli varmasti melko erinäköisiä kun silloin kun äiti ja iskä kävi siellä rankkasateiden aikana. Mutta ihan uskomatonta. Kyllä kannatti. Ei tällästä vaan voi olla olemassa. Ja Maoritaru kertookin, että kun Maorien jumalat loi vuonoja, Milford Sound oli viimeinen vuono, joka luotiin ja siitä tuli niin täydellinen paratiisi, että ihmiset halus asua siellä. Ihmiset alkoi tuhoamaan maisemaa rakentamalla taloja ja kaatamalla metsää sen edestä, joten jumalat päätti keksiä syyn miksi ihmiset ei jäisi sinne. Siksi siellä nykyään on niin paljon Sandflyisseja, jottei ihmiset haluasi olla siellä liian pitkään. Ne olikin ainoa ärsyttävä asia siellä ja jalat on ihan syöty päivän jäljiltä :D

Milford Soundin maisemissa

Mutta tänään saapuu Meri ja tarkotuksena varmaan tutustua kaupunkiin ja illalla ajatuksena mennä intialaiseen ravintolaan syömään Ellun kanssa. Siellä tarjouksena kaski ruokaa yhden hinnalla :D

Meri saapui ja eka päivä menikin vaan pyöriessä ympyrää ja vaihtaessa kuulumisia! Seuraavana aamuna oli edessä syy miksi juuri Queenstownissa oltiin sovittu tapaaminen! 8.15 starttas bussi kohti lähesitä pienkenttää ja yhdeksän aikaan lentokone nous yläilmoihin 4,5 km korkeuteen, josta sitte hypättiin yksitellen alas! Iksu oli meistä kolmesta ensimmäisenä vuorossa ja oli aika hurjan näköstä kattoo ku se istuu koneen reunalla ja vaan katoaa alas. Seuraavana katos Meri ja viimisenä mä. Ihan mieletöntä oli. Reilu 60 sekuntia reilu 3 km vapaata pudotusta! Ensimmäinen sekunti tuntu hurjalta kun tipahti, mutta sen jälkeen tuntu vaan kun lentäis. Ihaili uskomattomia näkymiä vuorten ylämpuolella ja vaan nautti siitä tunteesta, että lentää. Sit tandemäijä takana avas laskuvarjon ja pysty höpötellä sen kanssa ja vaan leijailla kohti maanpintaa. Sekin oli kyl aika hurjaa varsinkin kus se välillä vähän heilutteli puolelta toiselle ja teki ympyröitä. Uskomaton kokemus ja heti ku tultiin alas kaikki oltiin valmiita menee uudestaan! Onneks Iksu raaski ottaa videokuvan ja kuvia ni on jotain muistoja siitäkin mitä kotona kattella. Illalla oli tietysti pakko juhlia sitä ja meillä kävi vielä ihan mieletön säkä, koska lähes kaikki muut sen päivän hypyt peruttiin kun tuuliolosuhteet heikkeni niin paljon. Ellukin kävi vielä meijän kanssa kilistelemässä, mutta työt haittas sen osallistumista juhlintaan.

Tunnelmat ennen hyppyä, Iksun lento ja tunnelmat hypyn jälkeen!

Nyt vielä viimeiset Queenstownin hetket ennen ku huomenna jatketaan Christchurchiin, josta lennetään Fidzille!